Att göra egna chips!

, Kl. 18:09 |
Låg och solade ute en stund med min syster igår och helt random säger jag: "Kan man göra egna chips?". Sen efter det var jag i full gång med att googla och experimentera haha ;) Dock gjorde jag misstaget att inte äta dem direkt efter ugnen (som man egentligen skulle gjort) så de blev mjuka då jag lät dem stå i skafferiet en stund - så det får man tänka på!
 
Såhär gjorde jag i alla fall:
- Jag satte igång ugnen på 150 °C
- Sen började jag att ta fram några potatisar (mina var små så då blev 4 st bra till en plåt) och skalade dem (man hade kunnat skrubba dem riktigt noga också om man hade velat).
- Tog fram osthyvlen och skivade dem!
- Lade dem på lite hushållspapper för att bli av med överflödig vätska.
- Därefter tog jag fram en plåt och ett bakplåtspapper som jag bredde ut alla potatisskivor på. Sedan åkte de in i ugen i 20 minuter!
- Efter det tog jag ut plåten och penslade på med olivolja på båda sidor för att sedan sätta in dem i ungen igen i ca 15 minuter, tills de hade fått en fin färg!
- Då de var färdiga lade jag dem ännu en gång på hushållspapper för att bli av med lite olja och nu även för att krydda dem! Egentligen skulle jag haft sån popcornskrydda som man kan köpa bl.a. på biografer men jag valde att krydda med paprika, vitlök, dill och salt. De med salt blev godast haha!
- Nu; Klara att ätas!
 
Steg för steg i bilder!
 



Kom ihåg mig?