Jag förstår mig inte på…

, Kl. 19:50 |

….alla de som hela tiden skriver ut på facebook, bilddagboken & liknande ställen att de längtar efter kärleken igen, att de vill känna sig nykära & hela tiden ropar ut: ”Jag är singel, ta mig!” Visst, det är väl klart att nästan alla känner så men att ständigt skriva ut det gör ju inte saken bättre? Det uppfattas bara som desperat och vem vill ha någon som är desperat? Det är nästan som om ”jag tar vem som helst just nu… jag vill bara få känna värme och närhet – FORT!” Men så fungerar det ju inte riktigt, vad jag tycker i alla fall. Jag tror på att om en relation mellan två människor verkligen ska kunna fungera och vara så behövs det en stadig grund. Vad är då en stadig grund om inte vänskap?

Det finns ett ordspråk som säger: ”All love that has not friendship for its base, is like a mansion built upon the sand” av Ella Wheeler Wilcox.

Jag tror att det ligger mycket i det då jag har sett en hel del relationer ta slut väldigt fort då de inte har känt varandra innan de blev tillsammans. Det kan ju kanske bero på att det är lätt att störa sig på de man inte riktigt känner vilket gör att konflikter uppkommer. Det tar tid innan man verkligen kan säga att man älskar en person och för att älska någon så kan man inte bara älska allt det goda med den personen. Det går inte bara att älska deras leenden, deras lukt eller deras gulliga skratt och annat liknande utan man måste även kunna älska allt det där lite sämre med personen för vi alla är ju människor – vi är inte perfekta! Alla har fel och brister.

Det är faktiskt skrämmande hur mycket ordet ”Jag älskar dig” faktiskt används, det har blivit något många säger bara efter några få veckor, till människor de egentligen inte känner och vet något om. En del säger även det på skoj… på skoj! Det har blivit så… överskattat vilket jag tycker är sorgligt för hur ska man kunna lita på att någon verkligen menar de där tre små orden då någon säger de till en? Jag antar att man får känna efter och analysera fram ett svar på det själv. Det har hänt att en del har sagt de orden till mig och direkt har jag fått en sådan känsla av att ”nej, det gör du inte alls”.

Att många hoppar i säng med varandra alldeles för tidigt tror jag också kan vara en orsak till att en del förhållanden inte håller så länge. Ordspråket ”Killar ger kärlek för att få sex och tjejer ger sex för att få kärlek” är något man kan fundera mycket kring. Jag själv tycker att det går ju liksom inte riktigt ihop som Yin och Yang precis och jag förstår inte meningen med att hoppa i säng med någon man knappt känner med tron om att det kommer bli något storslaget. Dock är det inget fel med att ha ett one night stand, inte så jag menar! Men då det blir en vana så tycker jag inte att det är okej. Sex är väldigt känsligt och det kan röra om bland känslorna något enormt och känner då bara den ena att den vill något mer så… ja, då får den sina känslor sårade. Jag vet en del som tillhör denna ”kategori” och jag förstår inte hur man kan ha hjärta till att t.ex. ha sex med någon som man vet känner mer än en själv och att sedan bara dissa. Låt bli! Tänk om det hade varit du själv? Hade du velat bli sårad på det sättet, lekt med på det sättet? I guess not. Visst kan detta uppstå för de allra flesta någon gång men nu menar jag de som verkligen gör detta nästan regelbundet, players är väl det vanligaste ordet för de som sårar andra som ”hobby” – bara för lite sex! Ännu en gång gäller den gyllene regeln; ”så som du själv vill bli behandlad ska du även behandla andra!”

Okej, nu blev detta en väldigt lång text och antagligen lite osammanhängande men jag kände för att skriva av mig lite och det var en aning befriande måste jag medge!






Kom ihåg mig?